Είσαι στο σούπερ μάρκετ και διαλέγεις οδοντόκρεμα. Στο ράφι περίπου 75 επιλογές.

Για λεύκανση, για προστασία από τερηδόνα, από ουλίτιδα.

Με μικρόκοκκους. Με σπάνια πετρώματα και σκόνη του διαστήματος.

Βιολογική. Ρευστή. Συμπυκνωμένη.

Μπερδεύεσαι. Κουράζεσαι.

Όλες ίδιες και όλες διαφορετικές ταυτόχρονα.

Και κάπου εκεί σε ένα ράφι. . .

Οδοντόκρεμα τσίχλα!

Δεν θα ξαναπάς στο σούπερ μάρκετ για οδοντόκρεμα.

Πλέον θα την αγοράζεις στα περίπτερα.

Θα σου προσφέρει οδοντόκρεμα ο διπλανός σου, στο γραφείο, στην εκπαίδευση, στο ταξίδι.

«Θέλεις να πλύνεις τα δόντια σου

«Ναι, ευχαριστώ, θα πάρω»

Εγώ τί είμαι τελικά;

Η διαφορά μεταξύ νεωτερισμού και καινοτομίας διδάσκεται πλέον στις καλύτερες σχολές επιχειρηματικότητας και καινοτομίας.

Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ(innovation) συνεπάγεται αλλαγή των κανόνων σε μία αγορά. Συνεπάγεται ένα πραγματικά νέο και διαφορετικό προϊόν ή υπηρεσία, που αλλάζει τους κανόνες σε μία συνήθεια ή ένα πρόβλημα.

Συνδέεται με τις ΑΞΙΕΣ και το  WHY  του επιχειρηματία και όχι με το ίδιο το προϊόν.

Σηματοδοτεί μία αλλαγή ΟΡΟΣΗΜΟ στην αγορά.

Ο Καινοτόμος ΟΔΗΓΕΙ την αγορά. Είναι ΗΓΕΤΗΣ.

Ο Νεωτεριστής την ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ. Είναι FOLLOWER.

Ο Επιτυχημένος Νεωτεριστής είναι ένας  ΕΥΕΛΙΚΤΟΣ FOLLOWER!

Ο Καινοτόμος αντιλαμβάνεται τη δουλειά του σαν ένα μεμονωμένο προϊόν ή διαδικασία.

Ο Νεωτεριστής, σαν μία συνεχή διαδικασία.

Ο Νεωτεριστής ΒΕΛΤΙΩΝΕΙ ένα προϊόν. Προσθέτει extras…

Ο Καινοτόμος ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙ ένα νέο.

Η Καινοτομία μας οδηγεί αναγκαστικά σε χρήσιμα προϊόντα (διαφορετικά αποτυγχάνουν πριν την παραγωγή τους).

Ο Νεωτερισμός, συχνά, γεμίζει τις ντουλάπες μας με μισοτελειωμένα ή αχρησιμοποίητα προϊόντα.

Τί μας οδηγεί στον Νεωτερισμό και όχι στην Καινοτομία; 

Ο φόβος ότι η ιδέα μας δεν θα πετύχει.

Ο φόβος να μας πούνε τρελούς.

Ο φόβος ότι θα μας αντιγράψουν σύντομα.

Η λογική της εύκολης λύσης (ο φόβος ότι θα μας ταλαιπωρήσει η καινοτομία).

Η άμεση πώληση, με λιγότερη διαφήμιση (ο φόβος του κόστους)’

Ο φόβος… 

Ναι! Σε λίγους μήνες, ο  Νεωτεριστής θα κάνει και αυτός οδοντόκρεμα τσίχλα.

Τσιχλόφουσκα! 

«Για περισσότερο οξυγόνο στην αναπνοή».

Ο ηγέτης όμως παραμένει ο πρώτος, αυτός που την ανακάλυψε. Έχει κερδίσει ήδη τους πιστούς καταναλωτές του. Αυτούς που διάλεξαν το αρχικό προϊόν γιατί ΕΔΙΝΕ ΤΗΝ ΛΥΣΗ, γιατί υπηρετούσε μία ΑΞΙΑτους, ή γιατί απλά,  «τί σκέφτηκε ο άνθρωπος;».

Τώρα που έμαθα πώς να αντιλαμβάνομαι καινοτόμα και όχι νεωτεριστικά, θα γράψω και ένα άρθρο πώς να γίνω στη πράξη Καινοτόμος και όχι Νεωτεριστής! Stay tuned!


Dimitris Papadimitriou, MBA-DEA is a Krauthammer & HRP Behavioural Trainer – Consultant & Career Coach who likes to think as a “Peoplesware Developper”. He has also a solid successful track record in start-ups mentoring, being passionate with entrepreneurship models, innovation, Design Thinking and Project Management methodology.