Επιχειρηματικότητα: είναι ένα εκ γενετής ταλέντο ή μπορείς να εκπαιδευτείς σ’αυτήν; Αν το καλοσκεφτούμε, πάρα πολλά άρθρα για την επιχειρηματικότητα ξεκινούν αναφέροντας τον Steve Jobs, τον Jack Ma ή κάποιον άλλον «ήρωα» επιχειρηματία που βγήκε με εντυπωσιακό τρόπο από την αφάνεια. Όμως οι ιστορίες γι’αυτούς τους «ακραία επιτυχημένους» επιχειρηματίες μας κάνουν να ξεχνάμε τις χιλιάδες –συνήθως μικρότερες- επιτυχημένες επιχειρήσεις γύρω μας και μας οδηγούν σε μια γενικευμένη πεποίθηση πως για να γίνεις επιχειρηματίας «πρέπει να το’χεις».

Αυτή η πεποίθηση καταρρίπτεται καθημερινά τόσο στην πράξη, όσο και από την ακαδημαϊκή έρευνα, που μας αποδεικνύουν πως η επιχειρηματική αντίληψη και νοοτροπία είναι κάτι που μπορείς να διδαχτείς και να κατακτήσεις. Όσοι απορρίπτουν την ιδέα του «γεννημένου επιχειρηματία» τονίζουν πως:

η επιχειρηματικότητα είναι θέμα χαρακτηριστικών που ο καθένας μπορεί να καλλιεργήσει και να αναπτύξει, εφόσον τον τρέφει το επιχειρηματικό του όραμα.  

Ας δούμε λοιπόν κάποιους «αντιμύθους» που θα μπορούσες να υιοθετήσεις αν έχεις ξεκινήσει το ταξίδι της επιχειρηματικότητας:

Το όραμα της καινοτομίας υπερβαίνει το κυνήγι του κέρδους

Οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες έχουν ως κύριο κίνητρό τους όχι το χρήμα, αλλά την αγάπη τους για το προϊόν τους. Τους τρέφει η καινοτομία και η δημιουργικότητα περισσότερο από το δέλεαρ του πλουτισμού. Πιστεύουν πραγματικά στην προστιθέμενη αξία του προϊόντος που προσφέρουν και η προσπάθειά τους είναι να τη μεγιστοποιήσουν. Αν λοιπόν έχεις ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που θα φέρει μια πραγματική –μικρή ή μεγάλη- αλλαγή στη ζωή των Πελατών σου, και διαρκώς το δουλεύεις για να προσθέσεις αξία, είσαι σε καλό δρόμο.

Πελάτης δεν είναι μόνο ο καταναλωτής

Μια ακόμη λανθασμένη αντίληψη για την επιχειρηματικότητα είναι πως αυτή αφορά προϊόντα και υπηρεσίες προς ευρεία κατανάλωση. Πόσοι δεν είναι οι υποψήφιοι επιχειρηματίες που ονειρεύονται να φτιάξουν το επόμενο facebook και να γίνουν οι επόμενοι Mark Zuckerberg; Στην πραγματικότητα, η μεγάλη πλειοψηφία των επιτυχημένων επιχειρήσεων απευθύνονται σε άλλες επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις είναι πολύπλοκοι οργανισμοί με πολυσύνθετες ανάγκες: για κάποια από αυτές, ίσως μπορείς εσύ να φέρεις μια μικρή ή μεγάλη επανάσταση. Think b2b from time to time.

Οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες παίρνουν ρίσκα όχι επειδή αγαπούν τον κίνδυνο αλλά  επειδή έχουν μάθει να τον διαχειρίζονται

Επιτυχημένος επιχειρηματίας δεν είναι αυτός που μπορεί να τινάξει την περιουσία του στον αέρα απλά και μόνο επειδή λατρεύει τον κίνδυνο. Αντίθετα, η ιστορία της επιχειρηματικότητας μας διδάσκει πως οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες αναγνωρίζουν τους κινδύνους και φροντίζουν να τους σταθμίσουν και να καταρτίσουν ένα σχέδιο διαχείρισής τους. Αναπτύσσοντας σχέδια αντιμετώπισης των πιθανών κινδύνων, αναπτύσσουν σταδιακά την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται έγκαιρα και δημιουργικά όταν προκύψει κάτι απρόβλεπτο.    

Στην επιχείρησή σου δεν πρέπει να είσαι ο μοναδικός «επιχειρηματίας»

Στις επιτυχημένες επιχειρήσεις δεν σκέφτεται επιχειρηματικά μόνο ο ιδρυτής / επιχειρηματίας. Αντίθετα, επιδιώκει να συγκεντρώσει γύρω του συνεργάτες με επιχειρηματική αντίληψη που θα τον βοηθήσουν να πραγματοποιήσει το όραμά τους, εμπλουτίζοντάς το και οι ίδιοι. Ο επιτυχημένος επιχειρηματίας δεν είναι λοιπόν ένας μοναχικός λύκος. Αν σου αρέσει η εικόνα του λύκου, καλύτερα να τον δεις σαν τον αρχηγό της αγέλης.

Όλοι οι παραπάνω αντιμύθοι έχουν ένα κοινό σημείο: δεν απαιτούν να είσαι ιδιοφυία της επιχειρηματικότητας. Απαιτούν όμως να μπορείς να στρέψεις τη ματιά σου τόσο προς τα μέσα (τι είναι αυτό που επιδιώκεις με την επιχείρησή σου και τα προϊόντα σου;) όσο και προς τα έξω (τι είναι αυτό που χρειάζεται η αγορά, ποιος είναι ο πελάτης σου, ποιοι είναι οι κίνδυνοι, ποιοι πρέπει να είναι οι συνεργάτες σου κ.λπ.). Επίσης, δεν αρκεί μόνο να κοιτάς: αυτή την πληροφορία που συγκεντρώνεις χάρη στην εγρήγορσή σου, πρέπει να την αξιοποιήσεις.

Υπάρχει μία βασική διεργασία που παίρνει την πληροφορία και την αξιοποιεί: η μάθηση. Φαίνεται λοιπόν πως η αντίληψή μας για την επιχειρηματικότητα μπορεί να αλλάξει σιγά-σιγά: να μετακινηθεί από την εικόνα του αυτοδημιούργητου μοναχικού ήρωα στην εικόνα του διαβίου διδασκόμενου. Μια ιδέα άλλωστε, βαθύτατα ελληνική…

 

 

Το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Reload your entrepreneurship mindset είναι πολύ περισσότερο από μία απλή εκπαίδευση. Σε βοηθάει να αναγνωρίσεις τα δυνατά σου σημεία και να τα χρησιμοποιήσεις έτσι ώστε να ξεχωρίσεις στο πλήθος. Παράλληλα σε εφοδιάζει με πολύτιμα αλλά απλά και άμεσα εφαρμόσιμα εργαλεία συμπεριφοράς, υιοθετημένα από τις εκπαιδεύσεις Ηγεσίας της HRP με τα οποία θα αναπτύξεις Υποδειγματική Επιχειρηματική Συμπεριφορά. Από “προμηθευτής” ή “μαγαζάτορας” θα γίνεις Πολύτιμος Συνεργάτης, Ο Ειδικός, Influencer. Τέλος θα υιοθετήσεις αποτελεσματικά εργαλεία που θα σε βοηθήσουν να αντέξεις στα ups & downs της ζωής ενός νέου επιχειρηματία στην Ελλάδα, δοκιμασμένα -από κάποιον που έζησε αυτή την διαδικασία “από την καλή και την ανάποδη”!

Dimitris Papadimitriou, MBA-DEA is a Krauthammer & HRP Behavioural Trainer – Consultant & Career Coach who likes to think as a “Peoplesware Developper”. He has also a solid successful track record in start-ups mentoring, being passionate with entrepreneurship models, innovation, Design Thinking and Project Management methodology.